måndag 16 december 2013

Saffranskladdkaka






Nu tänkte jag bjussa på receptet på saffranskladdkakan som jag gjorde i förra veckan. Mycket god blev den.

125g smör
100g vit choklad
1 påse saffran (0.5g)
2½dl strösocker
2dl vetemjöl
5msk vaniljsocker (jag tog två)
½tsk salt
3 ägg

1. Sätt ugnen på 200grader. Smöra och bröa en en form. 23-24cm i diameter, med löstagbar kant.
2. Smält smöret och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffranet.
3. Blanda ihop mandelmassa med de torra ingredienserna, tillsätt smörblandningen och rör till sist ner äggen.
4. Häll smeten i formen och grädda kakan mitt i ugnen ca 30-35 min (tog ut min efter 20min och då var den "överklar") Kakan ska fortfarande vara kladdig när man tar ut den.
5. Kakan serveras helst kall med vispgrädde eller creme fraiche. Vi körde med pepparkaksglass, det gick bra det med.

Receptet finns dessutom med i ett gäng tidningar, bla i några bilagor till Expressen och Hembakat.

Idag har varit en slödag. Vi har tagit oss till öppna förskolan. Efter det var tanken en promenad, men efter att vi ätit frukt hemma så regnade det. Så det blev film och där höll jag på och somna och Alex somnade i min famn. Men nu är vi på banan och fixar julgodis. Men lite trött är jag trots allt. Så inatt hoppas jag att Julia inte sover lika oroligt.

Winter is coming

1 kommentar:

  1. Men Oh!! Denna ser vansinnigt god ut! Den får du bjussa på någon gång!

    Kram Ann-Britt

    SvaraRadera