söndag 20 maj 2012

Trädgårdssöndag idag med

Söndagarna verkar numera gå i trädgårdens tecken. Idag har jag planterat om en hel som har varit inne på tillväxt men som nu får flytta ut.


 Den stora gröna växten längst fram är Dahlia, tanken från början var att den skulle sitta i rabatten men då den ska grävas upp på hösten då den inte är frosttålig, så den blir kvar i kruka så kanske jag sparar den över vintern. De i mitten kommer jag inte ihåg vad det är för några, men de längst bort är doftliljor om jag inte minns helt fel. Tanken är väl att skaffa några stora snygga krukor till dessa plastinnerkrukor.
 

Till höger är det paprika, den enda av alla sju jag satte som verkade överleva. Sen i mitten är det physalis eller syfilis om man vill det och sen till vänster är det chili.
 

En chili och sen lagerblad som har bott i matsalen över vintern, men nu så stektes bladen i matsalsfönstret så den ville nog ut.
 

En till physalis.


Ytterligare en blomma som inte tål vinterfrost och måste tas in på vintern. Denna växte nu på slutet ca fem cm på en dag inne, så den ville nog också ut. Penséerna är kvar från i våras och får nog hänga med ett tag till, de har ju en förmåga att aldrig dö. Sen om det blir så mycket mera blommor ute återstår att se då krukorna börjar ta slut. Jag satte ju squasch i de två stora baljorna så nu hoppas jag på att de tar sig.

Ikväll blir det jobb igen, men imorgon är jag ledig så det är bara att härda ut. Imorgon blir det dessutom ett besök hos handkirurgen för att ta bort Alex bandage och jag håller tummarna på att han inte får något nytt.

Live long and prosper

2 kommentarer:

  1. Mysigt med alla blommor och grönsaker. Dalia är verkligen en fin blomma. Var på Blomsterlandet förut och tittade på olivträd, de blommar inte men skulle vara ett trevligt sällskap på balkongen under sommaren.

    Hoppas det går bra med Alex i morgon!

    SvaraRadera
  2. Sicka gröna fingrar du har, Madde!

    SvaraRadera