måndag 16 april 2012

Planteringsuppdatering

Nu är det dags för en liten uppdatering på odlingsfronten tycker. Visserligen har det inte hänt så jättemycket än. Det mesta hade jag tänkt att sätta direkt ute i år, då erfarenhet från förra året är att plantorna får frukt samtidigt oavsett om de är direktsådda ute eller förplanterade inne och att göra dubbla jobb undviker jag gärna. Men det som jag satt inne är paprika, habanero, chili och physalis.


Dessa tre är paprikor satta samtidigt och från samma paprika. Jag tog kärnor från en köpepaprika för att spara några kronor och förra årets plantor var från köpta paprikor och de smakade bra. Men det är en enorm storleksskillnad på dem och den vänstra vägrar att på i köksfönstret eller på köksbordet då slokar den bara. Den har bestämt sig för att bo bredvid spisen.
 

Chilisarna har fått lite större utrymme. Där håller de ungefär samma storlek men de var långt från alla som kom upp från jorden. 
 

Här är det physalis och sen har jag försatt squash som jag ska ge bort till min svägerska på söndag.


Här i köksfönstret står den lilla paprikan och två habanero-plantor och två stycken physalis. Mer än så har det inte blivit och det känns helt okej för min del för det har varit mycket annat också. Både Daniel och jag jobbar numera heltid och bara att få ihop livspusslet med mina konstiga arbetstider tar mycket kraft. Men i sommar kommer en av oss att vara hemma nästan hela tiden så då blir det lättare att få tid till odlingen och framförallt trädgården. Att vi har en insida på huset tänker jag förtränga.

Live long and prosper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar