torsdag 5 april 2012

Godistider

Påsken är ju godisens högtid även fast jag bakar mer eget godis till jul (jag skyller på alla ungar som vill ha köpegodis i sina påsar när de kommer och tigger och sen att jag jobbar som en gnu jämt under påsken). Men idag tänkte jag bjuda på mitt absoluta favoritgodisrecept och det är marknadsnougaten som min mamma under hela min uppväxt har gjort till högtider där godis är inblandat. Är det något jag inte hoppar över så är det detta och ska jag bara göra en sorts godis så är det nougaten som blir prioriterad. En jul eller påsk utan nougat är ingen jul eller påsk och jag tror nog att bägge mina systrar håller med mig.

125g kokosfett
1 3/4dl vatten
6dl socker

1dl kakao
6½dl mjöl
4dl florsocker

Koka upp kokosfettblandningen i en kastrull på spisen. När kokosfetten är helt smält brukar det vara färdigt ialf om den är fryst innan vilket den nästan jämt är här.

Blanda ihop mjölblandningen som man sedan häller över kokosfettblandningen och rör om med elvisp eller sked beroende på hur mycket armmuskler man har eller så kör man med en köksassistent (min Kitchen Aid är perfekt till nougat). Häll sedan upp smeten på en plåt med bakplåtspapper och låt stelna på en sval plats.

Ett väldigt enkelt recept och det bästa är att det går på under en kvart att göra. Ett riktigt bra snabbgodis. Om man har glutenallergiker i släkten så går det jättebra att byta ut mjölet mot glutenfri mjölmix. Faktum är att konsistensen blir bättre med mjölmixen men smaken är tyvärr inte lika god även fast den är på godkänd nivå. Idag blev mina nougat glutenfria eftersom de ska med på påskafton hem till Daniels föräldrar. Någon bild får ni inte på mina nougat för de är i källaren på svalning och en brun rektangel på en plåt är inte så spännande heller.

Idag ska det hälsas på en månadsgammal bebis och det ser jag framemot. Bebisar är bland det gosigaste som finns, speciellt när man kan lämna ifrån sig dem när de gnäller.

Live long and prosper

2 kommentarer:

  1. Mumsigt, kanske provar om jag hinner i helgen.
    GLAD PÅSK!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Låter gott, måste jag testa.

    SvaraRadera