fredag 12 augusti 2011

Bondbönor och chili

Idag har jag tagit tag i att skörda ett gäng bondbönor.

Det kändes som om det var mycket jag skördade, men skenet bedrog rejält. För först ska de förvällas i några minuter och sen skalas, inte bara en utan två gånger. Så det blev knappt två deciliter totalt. Då blev visserligen ett kok förstört då tiden glömdes bort. Men imorgon ska de ätas upp. Jag återkommer med betyg på dem. Förhoppningsvis kommer det lite mer bönor jag kan ta reda på. Däremot så hade en hel del blivit förstörda ute. Så med andra ord skulle jag ha tagit reda på en del tidigare.

 Chilisarna börjar ändra färg nu också. Den här som är ute har varit på gång en längre tid. Det lustiga är att det är bara en chili ute som har ändrat färg, men de andra är på gång.
Även de som är inne är på gång och där gick det fort, igår var de gröna utan tillstymmelse för att ändra färg. Men på förmiddagen såg jag att de var på gång. Jag vet inte om det är slumpen eller om det är skillnad på chili som är inne eller ute. Men jag satte ju ett gäng i vintras och de som numera sitter ute är väldigt avlånga och de som är inne är bulliga. Det är inte omöjligt att jag har fått två olika sorter då jag har fått fröna. Men då måste slumpen ha gjort sitt att jag uteplantera de avlånga och behöll de knubbiga inne. Eller så blev de knubbiga/avlånga beroende på var de var. Kan ju säga att jag har tre plantor ute som är avlånga och två plantor inne som är knubbiga. Lustigt är det ialf.


1 kommentar:

  1. Vad du har lyckats med grönsakerna!
    Såg ju igår hur det grönskade i varje pallkrage.
    Frun har verkligen gröna fingrar:)

    Alexander hade verkligen full rulle med gåstolen!
    Pussa honom från oss!

    Kram Ann-Britt o Tommy

    SvaraRadera