onsdag 4 maj 2011

Amning eller inte?

Det lilla barnet somnade inte om, men mått och belåten sitter han nu i babysittern och kikar på tv. Det jag hade tänkt att blogga om var amning. Om det intresserar så läs inte vidare. Nu för tiden så helammar inte jag utan A får även en hel del ersättning. Anledningen till att jag inte helammar är att A har bråkat för många gånger när det ska ammas och det beror väl på att han vid några tillfällen har fått flaskan för mycket, det i kombination att han måste ha lugn och ro när det ska ammas. Så då har jag valt att ge flaska när man är borta eller har besök. Hittills så fungerar det bra. Men nu till beslutsångesten, jag hade från första början inte tänkt att amma i sommar, utan att i början av juni ska det vara helt avslutat. Men nu har jag nästan planer på att fortsätta amma på morgnarna för det tycker jag är väldigt smidigt och för det mesta så somnar vi om en sväng om inte annat så blir det en snoozning på kanske en timme och det kan vara guld värt många gånger. Men sen är det så att jag är livrädd för mjölkstockning och att bada utomhus i kallvatten har jag hört kan leda till just mjölkstockning. Så nu står jag i valet och kvalet om jag ska sluta i att amma så jag kan bada som jag vill, eller om jag helt enkelt får låta bli att bada. Eller ska man chansa på mjölkstockning? Nåväl jag får filura vidare på det hela, kanske googla på saken. Nu ska jag ialf gå och byta bajsblöja. Sen senare framåt kvällen så ska A få smaka på gröt. Hittills har han fått morot, potatis och palsternacka till lunch. Nu ska jag kvällsmaten introduceras.

4 kommentarer:

  1. Vad jag förstått så bör man hålla brösten varma när man ammar så man kan kanske inte bada i kallt vatten någon längre tid men ett dopp kan man nog alltid ta. Du får fundera på vad du värdesätter mest. Sovmorgnar eller badkvällar :) Annars får du möta dig själv på halva vägen. Amma mornar halva sommaren och sedan i mitten på juli så ser du till att sluta och kan hoppa i plurret :)

    SvaraRadera
  2. Ta det som det kommer, blir det en skitsommar kan du ju amma vidare men blir det skitvarmt så avsluta och bada.

    SvaraRadera
  3. Båda mina tjejer har bråkat väldigt från 4 månader och framåt när det är amning från och till. De blir mer nyfikna på tjud m.m. Vänder bort huvudet. Blir irriterad om det inte rinner till lika fort osv. Man har upp och ner svackor när det är amning. Ibland känns det som de ÄTER upp en och ibland så känns det som de bara bråkar. Tänk till en gång extra innan du slutar amma. Jag skulle aldrig sluta amma för min egen skull. Då hade jag slutat med det för länge sen...

    SvaraRadera
  4. Just... jag har aldrig haft problem med att bada på sommaren. Jag har badat på som vanligt. Du får prova! Jag har aldrig haft problem i allafall =D

    SvaraRadera